Delicious LinkedIn Facebook Twitter RSS Feed

5 Tips Cara Melindungi Anda di Laman Facebook




5 Tips Cara Melindungi Anda di Laman Facebook
Petikan daripada: 5 Tips protect yourself on Facebook http://www.itnews.com/social-networking/21277/5-tips-protect-yourself-facebook by Sharon Gaudin
Pertama
Fahami langkah-langkah tetapan keselamatan Facebook dan gunakan.
Larry Hawes, seorang penganalisa di Gilbane Group mengingatkan kepada pengguna bahawa mereka perlu mencari tetapan keselamatan Facebook dan meluangkan masa untuk mempelajarinya. Cara untuk mengawal segala maklumat persendirian untuk dikongsi, aplikasi dan laman web yang lain.

Augie Ray, seorang penganalisa di di Forrester Research mengatakan bahawa pengguna perlu mengawal maklumat untuk dikongsi dengan rakan yang lain.

Kedua
Siapa rakan anda?
Disimpulkan bahawa kita perlu tahu siapa rakan kita. Adakah mereka rakan dan ahli keluarga kita?. Pastikan rakan di Facebook ialah orang yang kita percayai.

Ketiga
Berhati-hati dengan pelbagai aplikasi
Ray telah mengingatkan bahawa pengasas aplikasi di Facebook yang digunakan boleh mengakses data dan data rakan anda.

Ia bermaksud kita perlu berhati-hati untuk membuat kuiz seperti “Would you make a good FBI agent?” atau “What’s the theme song to your high school last year?”

Kita perlu hanya menggunakan aplikasi yang boleh dipercayai. Mungkin kita akan terkejut jika kita dapati betapa banyaknya aplikasi yang telah kita gunakan tanpa tahu kesannya.

Ray menasihati pengguna agar pergi ke Facebook Privacy Settings dan pergi ke Applications and Website link. Di sana pengguna boleh klik pada “Remove Unwanted or spammy applications”.

Keempat
Berhati-hati sebelum kamu taip
Kamu perlu berhati segala post status yang telah dibuat. Pastikan ianya tidak mengganggu hubungan kamu dengan orang lain. Sebagai contoh, keluarga atau majikan.

Pengguna perlu sedar bahawa apabila mereka post sesuatu yang persendirian pada laman web sosial ia bermaksud maklumat itu akan terpapar pada setiap skrin komputer.


Kelima (Tanpa terjemahan)
*Malicious eyes
Sit down and closely look at your Facebook page and consider what a malicious person could do with any of the information you've posted.
"Try to be objective and ask yourself, 'If I really hated this person or wanted to take advantage of her, is there anything I could do with this information to mess with her?'" said Olds. "If the answer is yes, then consider what kinds of information you're posting on your Facebook page and make the appropriate adjustments."
Analysts also warned users to not post any information that could be used in an identity theft scheme. Avoid listing your birth date, home address, children's names, phone numbers and social security numbers.

Harap dengan sedikit tips ini dapat menjadikan kita pengguna facebook yang berhati-hati.
*Cara kelima tidak diterjemah, untuk baca keseluruhan sila rujuk link ini http://www.itnews.com/social-networking/21277/5-tips-protect-yourself-facebook

4 comments:

HerNameIsWZ said...

thnx 4 da tips!
=)

azri said...

ekekkee.. welcome.. sharing is caring

SBPI SELANDAR said...

bile nak post blog coding revenge nie..kekeke

azri said...

ahhahhahaa.. kantoi skill lahh post coding revenge

Post a Comment