Delicious LinkedIn Facebook Twitter RSS Feed

Asal usul komputer sekarang...





Sedikit mengenai asal usul komputer:

Alat pertama yang digunakan untuk membuat proses pengiraan ialah abacus. Abacus telah direka di Asia tetapi telah digunakan pada zaman kuni Babylon, China dan meluas di Eropah hingga lewat zaman pertengahan. Abacus ialah sistem yang menggunakan biji seperti tasbih pada satu rak bagi operasi penambahan dan penolakan. Pada tahun, 1642 ahli filisofi Perancis dan ahli Matematik Blaise Pascal telah memperkenalkan satu alat pengiraan iaitu Pascaline. Fungsi pascaline juga terhad seperti abascus iaitu hanya boleh melakukan proses penambahan dan penolakan. Kemudian pada kurun ke 17, Gottfried von Leibniz memperkenalkan satu alat yang boleh melakukan proses penambahan, penolakan, pendaraban dan bahagi. Pada tahun 1819, Joseph Jacquard penenun perancis telah menemui pemberian arahan untuk alat penenunnya yang boleh disimpan pada kad dengan ditebuk lubangan padanya. Ketika kad bergerak pada mesen penenun mengikut susunan, jarum melepasi lubang dan memilih benang bedasarkan warna dan susunan yang tepat. Idea menyimpan maklumat pada kad yang ditebuk lubang menjadi pemangkin dalam perkembangan komputer.

Pada awal dan pertengahan tahun 1880, Charles Babbage seorang ahli matematik Inggeris dan sainstis fizik, mereka bentuk dua mesin pengiraan iaitu perbezaan engin dan penganalisa engin. Perbezaan engin secara automatik boleh membuat pengiraan kompleks seperti kuasa nombor(squaring numbers). Babbage hanya membina prototaip pembezaan engin tetapi alat sebenar tidak pernah dihasilkan. Penganalisa engin termasuk input device, memory storage, control unit yang membenarkan arahan-arahan diproses dalam susunan. Kebanyakan kerja Babbage dikenali dengan ditulis oleh rakannya iaitu Ada Augusta. Augusta dianggap sebagai komputer programmer yang pertama.

Pada penghujung kurun ke 19, U.S. Census Officials memerlukan pertolongan untuk taburan dan bancian data. Herman Hollerith memperkenalkan alat pengiraan yang menggunakan tenaga elektrik dan menggunakan punch kad bagi penyimpanan data. Alat ciptaan Hollerith telah berjaya. Beliau mengasaskan Tabulating Machine Company, yang kemudiannya menjadi syarikat komputer dan teknologi yang dikenali sebagai IBM.
Komputer pertama seperti mesin ialah Mark1. Ia dibina pada tahun 1944, menyertai IBM dan Universiti Harvard di bawah ketua Howard Aiken. Punched cards (kad tebuk) digunakan untuk memasukkan data dalam mesin. Panjang Mark1 ialah 52 kaki, berat 50 tan dan mempunyai 750 000 bahagian. Pada tahun 1946, ENIAC (Electronic Numerical Integrator and Calculator) telah dibina di Universiti Pennsylvania. Ia mengandungi 18 000 saluran vakum dan seberat 30 tan.

Rekaan komputer hari ini menggunakan rekaan yang dibuat oleh John von Neumann pada akhir tahun 1940. Rekaan beliau termasuklah kompenen seperti arithmetic logic, control unit, memory dan input/output devices. Rekaan komputer Von Neumann membolehkan penyimpanan arahan program dan data pada ruangan memori yang sama. Pada tahun 1951, UNIVAC (Universal Automatic Computer) telah dibina dan dijual kepada U.S. Census Bureau.

Sumber: Terjemahan daripada buku D.S. Malik (2008). Java Programming: An Overview of the History of Computers. 2-3.

1 comments:

azri said...

Ada sebahagian perkataan tak ditejermah.. sbb nampak pelik kalau diterjemah... :D

Post a Comment